Finalistit julkistettu: Helsinki Sleep Factory

Useimmat vanhemmat tietävät, miten vaikeaa on saada nuori ylös sängystä aamulla. He myös tietävät, että ei ole mitään hyötyä käskeä nuorta menemään aikaisemmin nukkumaan. Miten siis saada perheen nuori nukkumaan laadukkaammin ja pärjäämään paremmin vaativassa kouluarjessa? Vastaus on unen pelillistäminen, sanoo Helsinki Challengen finalistitiimi Helsinki Sleep Factory.

Monet nuoret kärsivät uneen liittyvistä ongelmista. Puolella nuorista on unen säätelyyn liittyviä ongelmia ja 15 prosenttia kärsii vakavista uniongelmista. Nuori voi kuitenkin ottaa vastuuta oman unensa laadusta, jos hänellä on saatavilla enemmän tietoa omasta vuorokausirytmistään ja tarpeistaan, uskovat Helsinki Sleep Factoryn tutkijat.

“Uni ja unentarve ovat hyvin yksilöllisiä. Uneen vaikuttavat jokaisen oma ruumiillinen rytmi, omat tavat ja fyysinen ympäristö”, kertoo tiiminvetäjä Anu-Katriina Pesonen.

Nuoret auttavat itse itseään nukkumaan paremmin

Helsinki Sleep Factory kehittää motivoivaa ja voimaannuttavaa virtuaalista uniohjelmaa, jonka avulla nuoret oppivat omasta unestaan ja vuorokausirytmistään. Näin heillä on myös mahdollisuus ottaa vastuu oman unensa parantamisesta. Uniohjelma on mobiilisovellus, jossa nuoret saavat itseään koskevaa mittaustietoa, jotta osaavat esimerkiksi mennä oikeaan aikaan nukkumaan. Sovellukseen kuuluu myös uniavatar, unipäiväkirja ja se esittelee rentoutumisharjoituksia, kuten mindfulness-pohjaisia tekniikoita. Nuoret kuuluvat lisäksi uniyhteisöön, jossa jaetaan uneen liittyviä kokemuksia, kuten pahoja unia ja nukahtamisvinkkejä.

“Huomasimme, että nuoret ovat usein harrastusten ja koulun painolastin väsyttämiä. Halusimme kehittää sovelluksen, joka ei kasvata tätä painolastia, vaan on hauska, palkitseva ja helppo käyttää”, Pesonen sanoo.

TIIMIN JÄSENET: Tiiminvetäjä Anu-Katriina Pesonen (HY), Timo Partonen (THL), Liisa Kuula-Paavola (HY) and Anna Sofia Urrila (Suomen Akatemia) ja Joel Sammallahti (HY).