Finalistit julkistettu: SafePreg

Vaikka söisimme tuttuja ruokakaupan tuotteita, tiedämmekö oikeasti mitä kaikkea laitamme kehoomme päivittäin? Suomalaiset syövät paljon lakritsia ja pitävät sitä terveellisempänä vaihtoehtona kuin muita makeisia. Terveyssuositusten mukaan lakritsia pitäisi syödä vain vähän raskauden aikana, koska se nostaa verenpainetta ja kasvattaa riskiä ennenaikaiselle synnytykselle.

Tiimi SafePreg osoitti, että lakritsissa oleva ainesosa glykyrritsiini voi myös vahingoittaa sikiön tulevaa kehitystä. Glykyrritsiiniä on yli neljässäsadassa tuotteessa ruokakaupan hyllyillä, kuten yrttiteessä, jäätelössä, kekseissä ja makeisissa. Ruokakaupoissa on glykyrritsiinin lisäksi lukematon määrä muitakin sikiölle haitallisia aineita. Tiimi haluaa nyt levittää tietoa haitallisista aineista kaikille raskaana oleville naisille ympäri maailmaa.

“Ruoka-aineet muodostavat täysin tarpeettoman riskin sikiön kehitykselle”, sanoo tiiminvetäjä Katri Räikkönen. Hän korostaa, että se mitä tapahtuu meille kohdussa, määrittää tulevaa kehitystämme.

Sovellus suojelee sikiöitä haitallisilta aineilta

SafePreg on kehittämässä viivakoodin lukemiseen tarkoitettua mobiilisovellusta älypuhelimille, jonka avulla voi olla varma ettei ruokakaupan tuotteessa ole haitallisia aineita. Sovellus kertoo mitä ainetta tuotteessa on, miten paljon sitä siinä on ja minkä korvaavan tuotteen voi ostaa tilalle. Tähän asti markkinoilla olevat tuotteet eivät tunnista yksittäisiä haitallisia tuotteita. SafePreg-sovellusta käyttävät vanhemmat voivat olla varmoja, että antavat vauvalleen parhaat mahdollisuudet terveeseen elämään.

TIIMIN JÄSENET: Tiiminvetäjä Katri Räikkönen, Johan Eriksson (HY), Timo Strandberg (HY & Oulun yliopisto), Jonathan R Seckl (University of Edinburgh), Rebecca M Reynolds (University of Edinburgh), Eero Kajantie (HY ja THL), Jaana Lindström (THL), Sara Sammallahti (HY), Hanna Oksa (Folkhälsan), Tuomo Talvitie (Rastor).