Kuka on syyllinen, kun robotti tekee virheen?

Kun älykäs kone, esimerkiksi hoivarobotti, tekee virheen ja potilas kuolee, kuka on vastuussa? Robotiikan moraalipsykologisia kysymyksiä tutkitaan nyt ensimmäistä kertaa, vaikka lähes jokaisen taskusta löytyykin jo laite, joka päättää puolestamme.

Tutkija Michael Laakasuo käyttäytymistieteellisestä tiedekunnasta johtaa Moralities of Intelligent Machines -hanketta, joka on mukana Helsingin yliopiston 375-juhlavuoden Helsinki Challenge -kilpailussa. Hankkeessa tutkitaan ihmisten tunteita robottien toimintaa kohtaan. Tutkittaville esimerkiksi näytetään tunteisiin vetoavia videoita, joissa robotti toimii väärin tai tekee kohtalokkaan virheen. Moraalipsykologiseen kysymyspatteristoon kuuluu tarkkoja kysymyksiä siitä, kuinka väärin robotti katsojan mielestä teki. Millaisia moraalisia päätöksiä odotamme koneilta?

– Tämän jälkeen saatamme haluta rangaista robottia, Laakasuo toteaa. – Mutta miten rangaista konetta, potkimalla se hajalle?

Robotti inhimillistetään helposti, kuten elokuvassa I, Robot, jossa robotti valitsee pelastaako aikuisen vai lapsen. Mitä enemmän ihmisen kaltainen kone on, sitä vastuullisempana sitä tunnutaan pidettävän.  Ja koska se inhimillistetään, sitä voidaan pitää syyllisenä hoitovirheeseen, ei sen ohjelmoijaa. Kuitenkaan robotti ei ole moraalinen subjekti, sillä ei ole tietoisuutta eikä tunteita.

Roboteilla on nykyisessä digitalisoituneessa maailmassa entistä enemmän valtaa, koska suuri osa päätöksistä on ulkoistettu niille. – Kuka enää etsii kartasta katua, kun gps paikantaa sijaintisi? Esineiden internetissä koneet voivat tehdä sinulle ruokalistan viikoksi, antaa pukeutumisvinkkejä ja niin edelleen. Mitä tapahtuu sattumalle maailmassa, jossa kaikki on kontrolloitu?

Kun ihminen ei enää päätä itse, miten mukavuudenhaluisia ja rutinoituneita meistä tuleekaan, Laakasuo miettii. Hänen mukaansa meiltä häviää luovuus. Olemme kuin laiduntavaa karjaa, jonka koneet pesevät, pukevat, ruokkivat ja pitävät ruodussa.

Käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kognitiotieteen oppiaineesta tuleva Moralities of Intelligent Machines -tiimi aikoo selvittää, millaisia moraaliin liittyviä odotuksia ihmisillä on roboteille. Michael Laakasuon johtamassa kansainvälisessä ryhmässä ovat mukana tutkija Mikko Salmela, post doc-tutkija Jussi Palomäki, tohtoriopiskelija Marianna Drosinou, apulaisprofessori Markus Jokela ja tohtoriopiskelija Nils Köbis.

Michael Laakasuo esittelee hanketta Helsinki Challenge -illassa 18.3. klo 17. Tilaisuus järjestetään Tiedekulmassa (Porthania, Yliopistonkatu 3).

Hankkeen videoesittely https://www.youtube.com/watch?v=kk3MQ1lN18w