Vaikuta tulevaisuuteen ja äänestä parasta tiederatkaisua

Yksi Helsinki Challenge -tiedekilpailun finaalipaikoista ratkaistaan yleisöäänestyksellä.

Mitä jos suuri yleisö saisi päättää, mitä ongelmia tieteellä tulevaisuudessa ratkaistaan?

Helsinki Challenge on tiedepohjainen ideakilpailu, jossa tutkijat kehittävät ratkaisuja globaaleihin yhteiskunnallisiin ongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen ja väestön ikääntymiseen. Kilpailuun osallistuvat kaksikymmentä tutkijatiimiä pyrkivät voittamaan yleisön puolelleen viiden minuutin puheilla kesäkuun alun pitch-illoissa. Eniten ääniä saanut tiimi saa jatkaa mukana marraskuussa päättyvässä kilvassa, jonka pääpotti on 375 000 euroa.

Vetoavatko yksilöllistetyt syöpähoidot ja datalouhinta yleisöön?

Helsinki Challenge -semifinalistitiimi iCombinen tavoitteena on etsiä tiedonlouhinnan avulla yksilöllisiä lääkevaihtoehtoja leukemian sekä tulevaisuudessa myös muiden syöpätyyppien hoitoon. Jos tiimi saavuttaa tavoitteensa, ei potilailla enää testata useita eri hoitomuotoja ennen sopivimman löytymistä. Ideakilpailu on tuonut tiimille uusia näkökulmia ja auttanut tunnistamaan mahdollisia porsaanreikiä tiimin suunnitelmassa.

– Sanoisin, että kaikki tähän kilpailuun osallistuvat tiimit ovat rohkeita, koska he ovat valmiita menemään askeleen pidemmälle, jotta heidät haastetaan tiedeyhteisön ulkopuolella. Toivomme tietysti, että mahdollisimman moni yleisöstä haluaa äänestää juuri meidän ideaamme, naurahtaa iCombine -tiimin vetäjä ja Suomen molekyyli lääketieteen instituutin (FIMM) tutkija Jing Tang.

Loput finalisteista valitsee kansainvälinen tuomaristo

Helsinki Challengen loput finaalipaikat ratkeavat 19. kesäkuussa, jolloin kilpailun tuomaristo valitsee yleisön suosikin lisäksi kuusi tiimiä syksyn finaaliin. Tuomaristoon kuuluu muun muassa Manchesterin yliopiston systeemisten innovaatioiden ja kestävän kehityksen professori Frank Geels ja poliittisen vaikuttamisen asiantuntija Andreas Kaju. Tuomariston puheenjohtajana toimii Crisis Management Initiativen (CMI) toiminnanjohtaja Tuija Talvitie.

– Uskon, että suomalaisella tieteellä voidaan muuttaa maailmaa. Koko kilpailun ytimessä ovat tiedepohjaisuus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Näistä näkökulmista myös monialainen tuomaristomme tulee arvioimaan tiimien esittämiä ratkaisuja. Jännittävää nähdä, miten yleisön antamat äänet osuvat yhteen tuomariston päätösten kanssa, Talvitie sanoo.

Helsinki Challenge -semifinalistit kilpailevat suorasta finaalipaikasta 6. ja 7. kesäkuuta Helsinki Challenge Semifinal Pitch Night -tilaisuuksissa klo 18 Helsingin yliopiston Päärakennuksen juhlasalissa. Tilaisuudet ovat englanninkielisiä, niihin on vapaa pääsy ja niitä voi seurata myös suoran striimin välityksellä. Tilaisuuksien aikana eniten ääniä saanut tiimi julkistetaan 7. kesäkuuta klo 20. Ilmoittaudu mukaan!

Helsinki Challenge on tammikuussa alkanut ja marraskuussa 2017 päättyvä ideakilpailu ja kiihdyttämöohjelma, jossa tutkijaryhmät kehittävät tiedepohjaisia ratkaisuja, joilla ihmiskunta pääsee kohti YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Kilpailussa tiimejä auttavat asiantuntijat, päättäjät sekä teollisuuden ja liike-elämän edustajat. Voittosumma on 375 000 euroa.

Helsinki Challenge toteutetaan suomalaisten yliopistojen yhteistyönä ja on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Helsingin yliopiston kanssa kilpailun järjestävät Aalto-yliopisto, Hanken Svenska Handelshögskolan, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Taideyliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi.