Helsinki Challenge jatkuu entistä laajempana

Viime syksynä empatian internetiä tutkineen Nemo-tiimin voittoon huipentunut Helsinki Challenge keräsi paljon kiinnostusta niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Hyvien kokemusten pohjalta Helsinki Challenge -kilpailua päätettiin jatkaa, nyt yhteistyössä suomalaisten yliopistojen kanssa. Lisäksi mukaan lähti Helsinki EU -toimisto, jonka kanssa järjestetään Brysselissä yhteinen tapahtuma tutkimusrahoituksen ja EU:n päätöksenteon tiimoilta.

Ratkaisuja maailman ongelmiin haetaan jälleen monialaisissa tiimeissä, jotka kisaavat 375 000 euron palkinnosta. Helsinki Challenge on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

– Voittaja on selvillä, kun Suomi juhlii vuosisataista itsenäisyyttään joulukuussa 2017, kertoo kilpailun projektipäällikkö Ira Leväaho.

Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ta­voit­teet taus­tal­la

Nyt käynnistyvän Helsinki Challenge -kilpailun teemat linkittyvät YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Tavoitteena on rakentaa tulevaisuuden hyvinvoinnin ratkaisuja yhteiskunnan eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä.

– Kilpailu vahvistaa tiedeyhteisön vuorovaikutusta yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa ja kehittää samalla osallistujien taitoja kumppanuuksien rakentamisessa, tutkimusrahoituksen hankkimisessa ja tutkimuksen näkyväksi tekemisessä, sanoo Leväaho.

Kilpailuun voivat osallistua monialaiset tiimit, jotka koostuvat tiede- ja taideyhteisöjen, elinkeinoelämän, julkisen ja kolmannen sektorin, median ja yhteiskunnan osaajista. Jokaisessa tiimissä tulee olla jäseniä sekä Helsingin yliopistosta tai Helsinki Challenge kumppaniyliopistoista että muista organisaatioista.

Läh­de mu­kaan!

Nyt on aika alkaa koota tiimejä, sillä kilpailuun tulee ilmoittautua 31.10. mennessä. Varsinainen kilpailuehdotus on jätettävä viimeistään 15.11.

– Syys-lokakuun aikana järjestämme Challenge-klinikoita, joissa annamme lisäinfoa kilpailusta ja tuemme tiimejä haasteen määrittelyssä sekä verkoston rakentamisessa. Klinikoita on luvassa Helsingin lisäksi Turussa, Vaasassa ja Jyväskylässä, kertoo Leväaho.

Esikarsintavaiheen tuomaristo valitsee kilpailuehdotusten joukosta noin kaksikymmentä tiimiä, jotka pääsevät mukaan kiihdyttämöohjelmaan. Siinä joukkueen ideaa kehitetään erilaisin työkaluin sekä kotimaisten ja kansainvälisten mentoreiden avulla vuoden 2017 aikana.

Loppukilpailuvaiheen tuomaristo valitsee semifinalistien joukosta ensin finalistit ja sen jälkeen voittajan tai voittajat, jotka julkistetaan joulukuussa 2017.

Kilpailuun voi ilmoittautua Helsinki Challengen verkkosivuilla, joilla on koottu myös kaikki lisätieto kilpailusta.