Lab Impact: Kaksi yritystä ja lukuisia työvuosia tutkijoille

Mikrobiologista osaamista maailmalle vievä Lab Impact Africa on saanut paljon aikaan Helsinki Challengen jälkeen. Tiimi on sekä perustanut startupin että ollut luomassa kansainvälistä yliopistoyhteistyötä ja uusia työpaikkoja tutkijoille.

“Olemme huomanneet, että mikrobiologian asiantuntijatehtäville on paljon tarvetta ja alan yrityksen pystytys kannattaa. Innostuimme Challengessa yhä enemmän ajatuksesta, että tutkimuksesta voi syntyä uutta yritystoimintaa. Viemme sanomaa nyt muille mikrobiologeille ja opiskelijoillemme”, sanoo tiiminvetäjä ja mikrobiologi Christina Lyra.

Tiimi haluaa parantaa mikrobiologisen tutkimuksen olosuhteita ja viedä laboratorio-osaamista ympäri maailmaa. Parhaimmillaan tiimin Helsinki Challengessa kehittelemä idea auttaa havaitsemaan epidemiat nopeasti, tuottaa tietoa paikallisen ruoan ja veden mikrobiologisesta laadusta ja ihmisiä sairastuttavien bakteerien antibioottivastustuskyvystä. Samalla suomalaisesta osaamisesta tulee vientituote, joka luo työpaikkoja Suomeen.

Tutkijat töihin startupiin

Joukkue vie yliopisto-osaamista maailmalle startup-yrityksensä, Lab Impact Globalin, avulla. Startup on saanut kodin Lahdesta, jossa he ovat saaneet lisäsparrausta ja mentorointia LADEC-ideakiihdyttämössä.

“Ilman Helsinki Challengea emme olisi tulleet perustaneeksi startupia. Jatkamme sen tuotteistamista nyt toisessa ideakiihdyttämössä.”

Tarkoituksena on rakentaa siitä kannattava yritys.

“Me olemme nyt enemmän jalat maan pinnalla kuin Challenge-aikoina. Olemme maltillistaneet ideaamme, ajatuksena on lähteä ensin Suomen markkinoille kaupallistamaan mikrobiologista tutkimusta. Lähdemme viemään osaamistamme ulkomaille, kun saamme yrityksen pyörimään täällä”, Lyra kertoo.

Startupin lisäksi tiimin muiden tutkijoiden kanssa perustama Bionautit-osuuskunta on juuri tehnyt diilin bioalan yrityksen kanssa. Bionautit tekee bioalan yritykselle alihankkijana laboratoriotutkimusta. Lyran mukaan suuri osa kiitoksesta kuuluu ahkeralle verkostoitumiselle Helsinki Challengessa. Tiimi on onnistunut luomaan tutkijoille työpaikkoja vaikeana aikana.

“Nämä ovat todellisia valonpilkahduksia yliopistolla suurten rahoitusleikkausten varjossa. Olemme menneet vastavirtaan ja saaneet todellista toimintaa aikaan”, Lyra iloitsee.

Challenge-kurssi opiskelijoille

Tiimin jäsenet hyödyntävät Challengesta saamiaan oppeja omassa arjessaan. Lyra piti hiljattain yliopisto-opiskelijoilleen “mini-Challenge”-kurssin, jossa opiskelijat pääsivät ratkaisemaan ajankohtaisia kaupunkihaasteita bioteknologiaa hyödyntämällä. Kurssin tarkoituksena oli löytää bioteknologian kaupallistamisideoita.

“Kurssilla syntyneet ideat ovat herättäneet jo laajempaa kiinnostusta. Yksi huikea idea oli itsevalaisevat kaupunkikasvit, joissa geenimuokkauksella kasveihin siirretään geeni, jonka avulla ne synnyttävät valoa. Valaisevat kasvit tuovat esimerkiksi öiseen kaupunkiin turvallisuutta”, Lyra visioi.

“Challengen vaikutus näkyy työssämme valtavasti. Kaikista uusista liikeideoista ja opetusmetodeista aina omien tieteellisten esitelmien napakoittamiseen asti. Challenge vaikuttaa meihin edelleen joka päivä,” hän jatkaa.