Osaammeko kertoa?

YLIOPISTO-lehden pääkirjoitus 23.9.

Vuosi 2015 jäi tieteen ystävien mieleen. Suomen menestynein yliopisto juhli 375-vuotista taivaltaan samaan aikaan kun maan hallitus julkisti yliopistoja raadelleet leikkaukset.

Yliopistomaailma on murroksessa, ja Euroopassa leikataan tieteen kansallista rahoitusta. Rahalähteiden äärelle on siis tunkua, ja hakijoita arvioidaan erilaisin mittarein. Tiede on kivijalka, mutta yhä useammin kysytään tutkimuksen vaikuttavuuden perään. Tutkijoilta halutaan yhteistyötä, joka hyödyttää yhteiskuntaa.

Vaikuttavuuteen pyrkiminen edellyttää tutkijoilta uudenlaisia toiminta- ja ajattelutapoja. Sellaisten kehittelyyn tähtäsi 375-juhlavuonna järjestetty tiedepohjainen ideakilpailu Helsinki Challenge. Sen ydin oli vuoden mittainen prosessi, jossa eri alojen asiantuntijat tukivat osallistujatiimejä niin rahoituksen hankinnassa, lakiasioissa, kaupallistamisessa, idean suojaamisessa, viestinnässä kuin kumppanisuhteissa. Tutkimusaihettakin jalostettiin.

Jo ensimmäinen Helsinki Challenge osoitti, että tutkijat ja muilla aloilla toimivat löytävät monia yhteistyön mahdollisuuksia. Kilvan voittajista toinen rakentaa pankkia, jonka tuottoa ei mitata euroina vaan ympäristön monimuotoisuuden lisääntymisenä. Toinen voittaja taas kehittää digiympäristössä tapahtuvaa tunneilmaisua.

Rahapalkinto oli vain yksi kannustin: kaikki tiimit saivat kumppaneita, rahoitusta, yhteistyömahdollisuuksia ja näkyvyyttä — sekä perusteellisesti hiotun hanke-ehdotuksen rahoitushakuihin.

Toinen Challenge käynnistyi elokuussa. Helsingin yliopiston kanssa kisaa järjestää nyt yhdeksän suomalaista yliopistoa. Voittaja on tiedossa, kun Suomi täyttää 100 vuotta.

Tieteellinen osaaminen on Challengen kivijalka. Siitä voi myös syntyä liiketoimintaa, uusi tieteenala, kaupallistettava idea, yrittäjyyttä tai tieteellinen läpimurto. Suunnan päättää tiimi. Tutkija Katri Saarikivi ensimmäisestä voittajajoukkueesta tiivisti tieteen vaikuttavuuden ja jatkuvuuden kannalta olennaiset kysymykset: ”Kuuleeko kukaan ja osaammeko kertoa?” Challenge sparraa kumpaakin kulmaa.