Löydä ideasi ydin

Future Organization -tiimi kehitti Helsinki Challengen aikana tapoja järjestäytyä sosiaalisiksi liikkeiksi nykyistä helpommin. He kehittivät mallin, jonka avulla liikkeen perustaminen on vaivattomampaa ilman kymmenvuotissuunnitelmia ja byrokratiaa.

Future Organization -tiimin vetäjä, sosiologi Veikko Eranti kertoo viisi syytä, miksi tutkijan kannattaa osallistua kilpailuun.

1. Opit hahmottamaan, miten oma tutkimuksesi voi muuttaa maailmaa

“Kilpailuprosessi pakotti kirkastamaan itselle ja muille, millä tavoin ja kuinka paljon oma tutkimus voi muuttaa maailmaa.” Prosessin aikana osallistujat hahmottelivat tehtävien avulla ja tapaamisissa, miten ratkaisuja kannattaa kehittää ja millaisia mahdollisuuksia eri ratkaisuvaihtoehdot antavat.“Tutkijat ja jopa koko yliopistoyhteisö joutuvat kilpailussa miettimään sitä, miten tutkimus muuttuu maailman muutoksen mukana”, Eranti sanoo.

2. Löydät ideasi ytimen ja opit kertomaan siitä eri yleisöille

Tiimi esitteli alkuperäisessä ideassaan teknisiä toteutuksia esimerkiksi organisaatioiden luottamusongelmien karsimiseen. Ratkaisujen selittäminen yleisölle osoittautui vaikeaksi, joten tiimi keskittyi vain idean pääkohtiin. “Kilpailu selvensi, mitkä ovat ne olennaiset asiat, joihin kannattaa keskittyä idean kehittelyssä.”

Pitchaus tarkoittaa oman idean selittämistä kiinnostavasti ja vakuuttavasti lyhyessä ajassa. Pitchatessa tutkimusidean ydin kiteytetään muutamaan pointtiin. Sitä harjoiteltiin paljon Helsinki Challengessa. “Artikkelijulkaisemisessa omasta työstä on tärkeintä löytää yksi kärki, jota vie eteenpäin. Tutkimuksen tai siitä syntyneen idean pitchaus on tavallaan samanlainen prosessi.”

Future Organization. “Helsinki Challenge on jatkuva tutkimuksesta viestimisen harjoitus”, sosiologi Veikko Eranti sanoo.

3. Tutustut uusiin ihmisiin ja opit työskentelemään yli sektorirajojen

Helsinki Challenge yhdistää tutkijoita eri alojen asiantuntijoiden, päättäjien, virkakunnan ja yritysten kanssa. “Ulkopuolisten neuvot siitä, miten ideat muuttuvat todellisuudeksi, auttoivat täsmentämään ja keskittämään ajatuksia.” Kilpailu opettaa etsimään ratkaisuja uusista suunnista. Keskustelut samankaltaisen ongelman parissa työskentelevien ihmisten kanssa avartavat. “Challengen aikana täytyi kurottaa toimijoihin, joihin ei ehkä muuten olisi yhteydessä. Kilpailu pakottaa kasaamaan kontaktiverkkoa, joka ei rakennu pelkästään yliopistolaisille.” Vertaileva ongelmanratkaisu muiden hankkeiden kanssa toi ideoita omaan tutkimukseen.

4. Lähtölaukaiset pitkään (tai vasta hetken) kyteneen ideasi

Helsinki Challenge on ihanteellinen mahdollisuus niille tiimeille, jotka haluavat toteuttaa tutkimuksesta syntyneen idean. Kilpailu on työkalu mahdollisuuksien kartoittamiseen, toteutuksen hiomiseen ja kontaktien keruuseen. Parhaimmassa tapauksessa työ palkitaan finaalissa! ”Jos tiimi haluaa toteuttaa idean kilpailusta riippumatta, tavallaan voitolla ei ole enää väliä.” Moni palkinnotta Challengessa jäänyt tiimi, on myöhemmin saanut rahoitusta idealleen muista lähteistä. Idean kehittely ei suinkaan mene siis hukkaan, vaikka voittoa ei heruisi.

5. Saat tutkijan uralla arvokasta viestintäkokemusta

Eranti väittelee marraskuussa. Hänestä erityisesti tutkijanuran alussa olevat hyötyvät kilpailusta. Hän puhuu “tutkijaprofiilin nostosta”. Tiimit pääsevät puhumaan yliopiston keskeisille kumppaneille ja sisäisille toimijoille.

Oman tutkimuksen ja sen pohjalta kehitettyjen ideoiden esittely eri medioissa ja erilaisille yleisöille on toki hyödyllistä kaikille tutkijoille. Tiimi kohtasi erilaisia yleisöjä ja sai mahdollisuuden kertoa projektista myös ihmisille, jotka eivät ole alan asiantuntijoita.

Helsinki Challenge -haku on auki ja nyt on aika alkaa koota tiimejä, sillä kilpailuun tulee ilmoittautua 31.10. mennessä. Varsinainen kilpailuehdotus on jätettävä viimeistään 15.11.